مشخصات سند بنچاق چیست

 

سند بنچاق، مهمترین بخش مالکیت یک ملک داشتن مدارکی است که ثابت کند آن ملک از آن شما می باشد. هر کشوری دارای قوانین خاصی در این رابطه می باشد. در ایران برای اثبات مالکیت یک ملک باید اسنادی در اختیار داشته باشید که ثابت کند آن ملک در اختیار شما قرار داد.  برای این اسناد در طول زمان  نام های مختلفی به کار می برده اند، از جمله سند رسمی، مبایعه نامه، بنچاق از  جمله این نامها می باشند. سند بنچاق چیست؟، سند بنچاق همان اسناد مالکیتی است که الان برای ملک صادر می شود با این تفاوت که  تاریخچه این نوع سند به  گذشته و زمانی که هنوز سند رسمی و اداره ثبت وجود نداشت باز می گردد. این نوع سندها در گذشته توسط افراد باسواد و علما و مراجع دینی نوشته می شد و ارزش سند مالکیت را داشت. پس از تصویب قانون ثبت مفهوم و معنای سند بنچاق  تغییر کرد و در حال حاضر هنگامی که این سند در دفاتر رسمی ثبت شود به یک سند رسمی دارای اعتبار تبدیل می شود. از مشخصات  سند بنچاق این است که تمامی جزئیات و مشخصات ملک از جمله شماره های مربوط به آب، برق، تلفن و غیره با دقت ذکر می شود که این موارد در دفترچه مالکیت و سندهای منگوله دار وجود ندارد. در حقیقت سند بنچاق همان سند تک برگی می باشد. کاربرد بنچاق در گذشته مانند سند مالکیت امروزی بود که تمام مشخصات در آن ذکر می شد و در حال حاضر سند تک برگی همان کاربرد را دارد. سند بنچاق سند معتبری است اما بهتر است که در حال حاضر به سند تک برگی تبدیل شود .

 

 نمونه سند جدید و قدیمینمونه سند جدید و قدیمی

 


نکاتی که در مورد ساخت ویلا در شمال باید بدانید


 

 

آیا سند بنچاق به سند رسمی قابل تبدیل می باشد

سند بنچاق در زمان خود دارای اهمیت بالایی بود، اما در حال حاضر پس از تصویب قانون در سال 1391 تمامی سندهای قدیمی باید به سند تک برگی تبدیل شوند. به طور کلی سند بنچاق به دو شکل وجود دارد:

  • سند بنچاق روستایی

این نوع از سندها برای املاکی که سند رسمی ندارند صادر شده است ، مانند بسیاری از خانه های روستایی که مشخصاتی که در این سندها ثبت می شود خلاصه ای از مشخصات مالکان قبلی و حدود و مشخصات ملک می باشد و قبلا بوسیله کدخدای ده امضا می شد و در حال حاضر دهیاری آن را تنظیم می کند و به امضای چند شاهد می رسد.

  • سند بنچاق شهری

این نمونه از سند های بنچاق خلاصه ای از قرارداد انجام گرفته بین طرفین معامله را شامل می شود. که در حال حاضر فقط نقل و انتقالات آنها در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود.

 

 برای تبدیل هر نوع سند ملکی قدیمی باید مراحل قانونی گذرانده شود تا در نهایت سند تک برگی برای ملک یا آپارتمان صادر شود. برای تبدیل سند بنچاق به سند رسمی باید مدارک زیر را در اختیار داشته باشید:

  • اصل سند مالکیت منگوله‌دار در صورت وجود
  • آدرس و کد پستی ملک
  • درصورتی‌که مالک ملک، خریدار جدیدی باشد، ارایه کد ملی و آدرس مالک جدید.
  • به همراه داشتن بنچاق و تکمیل فرم خلاصه معامله
  • ارایه فرم درخواست سند تک برگ

 

 


خرید ویلا سنددار


 

مراحل تبدیل سند بنچاق به سند تک برگ

  • مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی
  • استعلام سند قبلی

این مرحله ازآن جهت دارای اهمیت می باشد که مشخص می کند که سندی که الان در اختیار شما قرار دارد سند بازداشتی، یا در توقیف دادگستری و یا در رهن بانک نباشد، چون در صورتی که سند آزاد نباشد نمی توانید آن را انتقال دهید. معمولا این مرحله دو روز کاری طول می کشد و هزینه ای طبق تعرفه از شما دریافت می شود

  • تسویه بدهی با شهرداری

یکی از مراحل مهم تبدیل سند، پرداخت بدهی های مربوط به ملک مورد نظر به شهرداری می باشد. چون اگر بدهی های ملک به شهرداری پرداخت نشده باشد پایان کار ساختمان صادر نمی شود. البته برای تک برگی کردن سند پایان کار ساختمان لازم نیست.

  • مراجعه به اداره دارایی و تسویه حساب با دارایی

در این مرحله باید ملک مورد نظر از لحاظ مالیاتی مورد بررسی قرار بگیرد تا بدهی مالیاتی نداشته باشد. یکی از مراحل صادر کردن گواهی پایان کار ساختمان استعلام بدهی از دارایی است. برای دریافت سند تک برگ حتما باید گواهی پایان کار دارایی را در اختیار داشته باشید.

  • نقل و انتقال سند در دفترخانه
  • مراجعه به اداره ثبت

پس از مراجعه به اداره ثبتو تکمیل فرم درخواست برای صادر شدن سند تک برگ و ارایه مدارک قبلی و پرداخت هزینه ثبت بوسیله مالک سند تک برگ برای شما صادر می شود.

  • باجه پست اداره ثبت

تمامی مدارک و فرم ها در باجه پست اداره ثبت در پاکت قرار داده می شود و در مقابل رسید تحویل گرفته می شود تا زمانی که سند تک برگ به دست شما برسد.

 نمونه یک سند بنجاق قدیمینمونه یک سند بنجاق قدیمی

 

آیا بنچاق اعتبار دارد

سند بنچاق چون در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود به عنوان یک سند رسمی محسوب می شود. اگر اعتبار آن را بخواهیم نسبت به اسنادی مانند مبایعه نامه بررسی کنیم  سند بنچاق اعتبار بیشتری دارد چون مبایعه نامه یک قرار داد خرید است که بین خریدار و فروشنده تنظیم می شود و اعتبار کمتری نسبت به سند بنچاق دارد.

یکی از مواردی که در هنگام تبدیل سند باید به آن توجه کرد ای است که مشخصات ثبتی آخرین مالک در  اداره ثبت مشخص باشد. در این صورت حتی اگر دفترچه سند نیز موجود نباشد خریدار به عنوان مالک فعلی محسوب می شود و پس از مشخص شدن محل ملک بر روی نقشه یو تی ام مراحل تک برگی شدن سند ادامه می یابد. در سند تک برگی تمام مشخصات و اطلاعات نقشه ای ملک موجود می باشد. که تهیه این نقشه بر اساس عملیات جانمایی پلاک ثبتی و حدود چهارگانه یا اربعه ملک و حد فاصل های بین آن تنظیم می شود و در نقشه یو تی ام ثبت می شود. مدت زمان دریافت سند تک برگی از زمان درخواست تا تحویل سند در صورتیکه روال کار عادی باشد و در جریان کار مشکل خاصی پیش نیاید بین 4 تا 6 ماه طول می کشد.

 تبدیل سندتبدیل سند

 

مقالات پیشنهادی سفیر ویلا (بهتر است بخوانید) :

آشنایی با ویلاهای پیش ساخته

کمربندی جدید شمال یا همان امامزاده عبدالله کجاست

تمایل به ساخت ویلا توسط خریدار بیشتر است یا به خرید ویلا آماده در شمال