منظور از مشاعات چیست؟

همه ی ما از قانون مالکیت اطلاع داریم، و بر اساس همین، هر مالک این اجازه را دارد که، در حوزه اختیاراتی که دارد، بتواند کارهایی را آزادانه انجام دهند، اما باید این مطلب را بیان کرد که، این مالکیت در آپارتمان نشینی و ویلاهای شهرکی و ... بسیار فرق دارد.

مالکیت در مناطق شهرکی، و آپارتمانی از دو قسمت، تشکیل شده است،

۱) مالک قسمت خصوصی

۲) مالک  قسمتهای مشترک، یا همان مشاعات می باشد.

 همواره در تمام سندهای ملکی، ساختمانها، ویلاها، و ... ثبت شده است، و اختیار دهنده، به مالک می باشد، که تا چه محدوده ای، بر اساس مقررات، قابل استفاده است، و اگر این ساختمان جزء، ویلاهای شهرکی یا آپارتمانی باشد، همسایه، یا شخصی دیگر، حق استفاده از حریم دیگری را ندارند، و بر همین اساس، همیشه شاهد، بسیاری از مشکلات و اختلاف، بین همسایه ها، مبنی بر رعایت نکردن حق یکدیگر می باشیم.

 

مشاعات چیست؟


 

چه قسمتهایی از ساختمان جزء مشاعات عمومی به حساب می آیند؟

 

طبق توضیحات داده شده، مشاعات عمومی  در ساختمان، به معنای این است، که تمام ساکنین این حق و اجازه را دارند، که از ‌این قسمتهای ساختمان، بدون هیچ مانعی استفاده نمایند، و در اسناد، این قسمتهای معین شده، به نام هیچ شخصی ثبت نشده، و همه میتوانند مجاز به استفاده باشند، شاید برای بعضی افراد که در خانه های ویلایی و شخصی، زندگی می کنند، جای سوال باشد، که چه قسمتهایی جزء، مشاعات ساختمانی و یا ویلاهای شهرکی می باشد، برای برطرف کردن این سوالات به بیان چند نمونه پرداخته ایم، از جمله ماشاعات می توان، به در ورودی، پشت بام، تأسیسات، آسانسور، پلکان، پارکینگ، حیاط و لابی ساختمان اشاره کرد، حال شاید باز هم شاید، سوالی از قبیل اینکه اگر مشکل و یا تعمیرات، و نگهداری برای این قسمتها، صورت پذیرد، چه کسی مسئولیتی در قبال این مناطق دارد، در حالی که کسی مسئولیتی حقوقی و یا عمومی در این قبال ندارد، پس تکلیف این قسمتها با چه کسی است؟ باید در بابت پاسخ به این سوال، چنین ذکر کرد که، چنین ساختمانهای،شهرکی یا آپارتمانی، شخصی را از به عنوان، مدیر ساختمان انتخاب میکنند، و مالک هر واحد مسکونی، بر حسب متراژ و دیگر قوانینی که، اجرا میگردد، هزینه ای را ماهانه در اختیار، مدیر انتخابی قرار می دهند، و این مبالغ با توجه به تعمیرات، بازسازی و یا رفع مشکلات، خرج می گردد، و چنانچه هر مالکی، به هر دلیلی از پرداخت ماهیانه، امتناع کند، این مسئله از طریق شورای حل اختلاف، مورد پیگیری و بررسی، قرار میگیرد، و با این مالک به طور حقوقی برخورد می شود.

 

 رعایت نکات و اصول در حفظ مشاعات ساختمانی:

 

• باید در هنگام استفاده از حق مشاعات، رعایت کرد، و مجاز به استفاده تا حد معمول و‌ تعیین شده می باشند، و نباید به حریم همسایگی تجاوز کرد، و مشکل آفرین شویم.

• هیچ مالکی بدون اجازه، حق تصرف، و یا واگذاری مشاعات دیگران را ندارند، و غیر قانونی می باشد، و میتواند باعث بروز مشکلاتی شود.

• قرارگیری زباله، در کنار درهای وردی، و‌ سبب شود، بوی نامطبوعی،در محیط ایجاد گردد، ممنو‌ع است.

• هرگز نباید بدون اطلاع به مدیر ساختمان، به رنگ آمیری و تغییر دکوراسیون مشاعات عمومی  بپردازید.

• هر مالک ساختمانی، باید خودروی خود را در قسمت تعیین شده پارک نمایند، و‌ چنانچه قصد دارند، اتومبیل دیگری، در پارکینگ قرار دهند، موظف هستند با ساکنین مربوطه، و مدیر ساختمان هماهنگ کنند.

• تغییر پلان ساختمان بدون اطلاع و مجوز غیر مجاز و تخلف می باشد.

 

قابل ذکر است، رعایت قوانین در همه حال یکی از مهمترین گزینه های زندگی شهری است، ولی گاهی اوقات، این حفظ حق همسایگی و قانون، نیازمند رعایت بیشتری است، و با توجه به توضیحاتی که در قسمتهای اولیه مقاله در مورد مشاعات گفته شد، در قسمت پایانی، میخواهیم اختصاصی تر به مشاعات خانه ها و ویلای شهرکی بپردازیم، پس برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قبل از خرید ویلا شهرکی باید از قوانین حاکم بر این مجموعه ها اطلاع داشته باشید، و رعایت قوانین ویلاهای شهرکی، یکی از مهمترین نکاتی است، باید قبل از، معامله به آن توجه کنید، زیرا در این نوع ویلاها، ارتباط و تعامل بیشتر است، و بر همین روال قانونهایی وضع گشته، که افرادی که ساکن این ویلاها و خانه های شهرکی میشوند، برای رفاه  بیشتر، موظف می باشند، که رعایت کنند، و باید بیان کرد، این شهرک نشینی، همانند ساختمانهای آپارتمانی، سالانه و ماهیانه برای (هزینه نگهبانی، تعمیرات، حراست، نظافت، نورپردازی و زیباسازی و ...) پرداخت می شود.

 

حفظ نکات مهم در مشاعات ساختانی


 

نمونه قوانین در شهرک نشینی:

 

1) حفظ احترام و حریم خصوصی

گاهی اوقات ما شاهد این هستیم، که بعضی از ویلاها، بصورت مُماس با دیوار همسایگی ساخته شده اند، و گاهی دورهمی های دوستانه و خانوادگی، باعث ایجاد هرج ومرج و سر و صدا می شود، که برای جلوگیری از این مشکلات، چنین قوانینی تنظیم شده، که قبل از معامله، این نکات متذکر می شوند، و هر خریداری ملزم به رعایت هستند.

 

2) احترم و هماهنگی با حراست و نگهبانی شهرک

امنیت یکی از مزیتهای اصلی ویلا است، و برای حفظ ارزش این امنیت، وجود یک حراست و نگهبان متعهد امکان پذیر است، بنابراین  این امکانات در ویلاهای شهرکی، تعبیه شده است، و معمولا کارهای درون شهرکی،(جا به جایی، اسکان و تغییرات) با حراست، هماهنگ گردد.

 

امنیت ویلاها


 

در سخنان پایانی، باید این چنین بیان داشت که، در هنگام خرید ویلا، حتما به سازه ویلا دقت کنید، و با انتخاب هر ویلایی، باید یکسری قوانین را رعایت کنید، ولی گاهی قوانین، در بعضی ویلاها، همانند شهرکی اصولی تر، و ثبت شده است، و در صورت رعایت نشدن، با جریمه و توبیخ همراه است، در بعضی شهرکها ساختمانها بصورت، هم شکل ساخته شده اند، و در بعضی ویلاهای شهرکی که با نام  شهرکهای لاکچری، با امکاناتی همچون، استخر، مرکز تفریحی، و فروشگاه خرید، اجرا شده اند، که اگر مایل به خرید، چنین ویلاهایی با این امکانات هستید، قبل از خرید حتما، از شهرکها، امکانات و ... اطلاعات کامل را کسب نمائید.   

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده نمونه ویلاهای قابل فروش، علاوه بر تماس با مشاوران مجموعه ویلا سفیر، می توانید به گزینه ای پیشنهادی مراجعه نمائید.

 

ویلا نیم پیلوت شهرکی

فروش ویلا شهرکی

خرید ویلا استخردار

خرید زمین در شمال

خرید ویلا ییلاقی در مازندران

بهترین زمان خرید ویلا در شمال