آیا تا به حال کلمه ی اکازیون را در معاملات ملکی شنیده اید؟ بسیاری از مشاورین املاک در حین معامله ی ملک، از این کلمه برای تعریف بیشتر استفاده می نماید اما به راستی معنای این کلمه چه می باشد؟ در این مقاله سعی داریم درباره ی کلمه ی اکازیون بیشتر بدانیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قیمت مناسب ملک، از ویژگی های اکازیون بودن یک ملک محسوب می شود

قیمت مناسب ملک، از ویژگی های اکازیون بودن یک ملک محسوب می شود

 

معنای کلمه ی اکازیون در معامله ی ملک

این کلمه در لغت به معنای خاص و ویژه می باشد و در هنگام خرید یا فروش ملک، کاربرد دارد. برای تفهیم بیشتر این موضوع، خانه ی رویایی خود را تصور نمایید. در این حالت، این خانه، اکازیون می باشد؛ به عبارت دیگر ایده ی رویایی و جذاب موجود در ذهن را اکازیون می نامند. به طور کلی ملکی را به این نام می شناسند که دارای مشخصات و ویژگی های خاصی نظیر موارد زیر را دارا باشد:

1- قیمت کمتر

2- ویژگی های خاص موجود در سازه

3- قدرالسهم

4- منطقه ی قرارگیری ملک

5- شرایط پرداخت قیمت ملک

6- ساکنین موجود در ساختمان

در ادامه با هر یک از موارد فوق بیشتر آشنا می شویم تا به معنای واقعی کلمه ی اکازیون، پی ببریم.

 

ویژگی « قیمت ملک »

از نظر قیمتی، ملکی اکازیون می باشد که دارای قیمتی مناسب نسبت به قیمت های موجود در منطقه داشته باشد. البته ذکر این نکته الزامی می باشد که در صورتی قیمت مناسب، معقول است که در کنار آن، کیفیت نیز چشمگیر باشد. برای مثال هنگامی که قصد خرید طبقه ی پنجم از یک آپارتمان بدون آسانسور را دارید، قیمت مناسب به شما ارائه می شود ولی کیفیت مناسب تحویل داده نمی شود. در این صورت این ملک در داخل این دسته بندی قرار نمی گیرد. پس به طور کلی، به ملکی اکازیون گفته می شود که علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و خوبی داشته باشد. منظور از این قیمت مناسب، چیزی حدود 20 الی 35 درصد پایین تر از عرف قیمتی، می باشد.

داشتن امکانات خاصی نظیر استخر، در بالا بردن ارزش یک ملک، بسیار تاثیر گذار استداشتن امکانات خاصی نظیر استخر، در بالا بردن ارزش یک ملک، بسیار تاثیر گذار است

 

ویژگی های خاص یک ملک، چه می باشند؟

در املاکی که از ویژگی اکازیون بودن برخوردار می باشند، خصوصیات خاصی مشاهده می شود. این خصوصیات را می توان شامل موارد زیر دانست:

  • زمین بسکتبال
  • زمین تنیس
  • لابی بزرگ و زیبا
  • تعداد واحد های مناسب برای ساختمان
  • استفاده از مصالح ممتاز
  • طراحی زیبا و مدرن
  • داشتن ویو یا منظره مناسب و جذاب
  • داشتن سازه ای مقاوم با کیفیت عالی
  • داشتن استخر، سونا و جکوزی
  • سالن بدنسازی
  • پارکینگ اضافه برای خودرو
  • انبار های مناسب و بزرگ
  • فضای سبز جذاب و وسیع
  • پاسیوی بزرگ
  • طراحی ایده آل و مهندسانه

 

منطقه قرار گیری ملک باید چگونه باشد؟

به طور کلی، املاکی که در مناطق شمالی یا مناطق خاص شهر وجود دارند در زمره ی املاک اکازیون قرار می گیرند. البته برخی دیگر از املاک ها که در مناطق مناسبی که دارای جمعیت کمتر و امکانات زیاد می باشند نیز جزء این دسته از املاک، قرار می گیرند. در زیر به تعدادی از ویژگی های این محله ها اشاره شده است که می توان با در نظر گرفتن آن ها، به اکازیون بودن ملک، پی برد:

1- سکوت و تمیزی محله

2- دسترسی راحت به خیابان های اصلی

3- مشجر بودن محله

4- وجود ساختمان های کم در محله

5- داشتن کوچه های عریض و پهن

6- عدم وجود هرگونه بافت قدیمی یا فرسوده در محل

طراحی داخلی و امکانات ویژه، از خصوصیات خانه های اکازیون می باشد

طراحی داخلی و امکانات ویژه، از خصوصیات خانه های اکازیون می باشد

 

ویژگی قدرالسهم چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگامی که قصد خرید یک ملکی را دارید، در واقع قصد سرمایه گذاری برای آینده خود و فرزندان خود را دارید. هنگامی که قصد این سرمایه گذاری را دارید، در واقع فقط برای سازه ی مورد نظر، هزینه نمی کنید؛ بلکه برای ارزشی که آن زمین دارد نیز هزینه می نمایید. منطقه ای که دارای ارزش بیشتری باشد، جذاب تر می باشد. برای مثال، ارزش واحد های یک آپارتمان با زمین 200 متری که دارای 3 طبقه تک واحدی می باشد، بیشتر از یک آپارتمان با زمین 200 متری و 4 طبقه ی دو واحدی است، می باشد. به این ویژگی، قدرالسهم می گویند. بنابراین اگر قدرالسهم یک آپارتمان یا ملک بیشتر باشد، آن ملک از نظر اکازیون بودن، دارای رتبه ی بالاتری می باشد.

 

شرایط پرداخت قیمت ملک

خرید یک ملک که دارای وام با بهره ی کم می باشد، در زمره ی یک ملک اکازیون، قرار می گیرد. همچنین برخی از فروشندگان، با خریداران راه می آیند و برای خرید قسطی، با خریدار توافق می نمایند یا برخی از فروشندگان ملک، حاضر به تعویض ملک خود با خودرو یا زمین دیگری می باشند. به طور کلی انعطاف پذیری فروشنده در هنگام انجام معامله یکی از شرایط مهم و ایده آل در خرید و فروش می باشد که از آن به اکازیون بودن ملک مورد نظر، یاد می کنند.

 

ساکنین ساختمان

یک ساختمان مناسب، باید دارای شرایط زیر باشد:

1- مدیریت کارا و مناسب و مسئولیت پذیر

2- تعداد افراد ساکت مناسب با درصد شلوغی کم

3- رعایت حق همسایگی و اصول عمومی

4- یکدستی همسایگان از نظر فرهنگی و اجتماعی و شرایط مالی

5- وجود آرامش در ساکنین و ساختمان

همانطور که در بالا اعلام شد، همسایه ی خوب بسیار در اکازیون بودن یک ملک تاثیر دارد؛ زیرا آرامش ایجاد شونده در ساختمان به آن ها بستگی دارد. همچنین همسطحی همسایه ها از نظر فرهنگی، اجتماعی و مالی نیز بسیار مهم است. به طور کامل، خانه هایی که دارای آرامش مناسب و مدیریت کارا می باشند، می توانند از شرایط ویژه ای برای خریدار بهره مند باشند. اگر این خانه ها، در کنار شرایط اعلام شده، دارای قیمت مناسبی نیز باشند، از ویژگی اکازیون بودن بهره مند می شوند.

داشتن همسایه های همسطح، کمک شایانی به ایجاد آرامش در خانه، می نمایند

داشتن همسایه های همسطح، کمک شایانی به ایجاد آرامش در خانه، می نمایند

 

جمع بندی نهایی

در آخر، اگر بخواهیم بار دیگر کلمه ی اکازیون را تعریف نماییم، به ملکی اکازیون گفته می شود که دارای قیمت پایین تر از عرف محله داشته باشد و در آن، آرامش مثال زدنی وجود داشته باشد. شرایط ویژه و امکانات خاص آن ملک نیز در داشتن این خصوصیت، نقش حیاتی را ایفا می نمایند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و درک درستی از کلمه ی اکازیون پیدا کرده باشید.

 

مقالات پیشنهادی " سفیر ویلا " :

 

برخورداری از پروانه ساختمانی و مجوز پایان کار‌

تا کنون با خرید ویلا در شمال سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

دلیل خرید ویلا در شمال منطقه محمود آباد

اساسی ترین مشکلات خانه های قدیمی

برگه استحکام بنا چیست و چه کاربردی دارد؟