در ابتدا این مقاله شما باید بدانید که سند ملکی به چه معناست؟

 

سند در مفهوم کلی آن، عبارت است از هر نوشته ای که در مقام اقامه دعوا و طرح ادعا یا دفاع در قبال ادعای مطروحه قابل استناد باشد، نوشته را علی القاعده در صورتی می توان به مفهوم اصطلاحی "سند" دانست که از جمله دارای امضاء، اثر انگشت و یا مهر شخصی باشد که، سند به او نسبت داده می شود، هر ملکی دارای یکسری مدارک هویتی است که شامل مشخصات آن ملک از قبیل؛ آدرس دقیق ثبتی، نام مالکین، کدپستی، متراژ است که به این مدارک هویتی سند گفته می‌ شود، حال سند یک ملک می‌ تواند عادی یا رسمی باشد؛ باید بدانید که  خود سند رسمی به دو دسته منگوله‌دار و تک برگ تقسیم می‌ شود، لازم به ذکر می باشد که، سند عادی به‌ صورت دست‌ نویس یا مبایعه‌ نامه بین طرفین قرارداد تنظیم می‌ شود، اما سند منگوله‌ دار و تک برگ توسط مراجع ذی‌ ربط اعم از دفتر ثبت اسناد رسمی تنظیم و صادر می گردد.

سند ملکی انواعی مختلفی دارد، که شامل؛ سند شش دانگ، تک برگ، عرصه و اعیان، پایان کار و.... می باشد، در این مقاله به معرفی سند تک برگ و مراحل گرفتن سند تک برگ می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

سند تک برگ چیست؟

مزایای داشتن سند تک برگ در چیست؟

برای گرفتن سند تک برگ باید به کجا مراجعه کنیم؟

دریافت سند تک برگی چقدر زمان می برد؟

سامانه درخواست صدور سند تک برگی چسیت؟

 

مراحل گرفتن سند تک برگ

 

سند تک برگ، یکی از اسناد رسمی است که از سال ۱۳۹۰ در اقدامی توسط دولت، جایگزین سند دفترچه‌ ای شده است، در واقع باید بدانید که سند تک برگ رسمی، یک سند معتبر و قابل استعلام است که تمام اطلاعات طرفین معامله اعم از؛ اطلاعات هویتی، اطلاعات سکونتی، مشخصات دارایی (خودرو یا ملک)، مبلغ معامله و… در آن نوشته می‌ شود، همچنین سند رسمی دارای شماره و شناسه است و شما به راحتی می‌ توانید آن را استعلام و پیگیری کنید، لازم به ذکر می باشد که، سند تک برگ از آنجایی که رسمی است در همه جا معتبر است، دولت، دارنده آن را مالک ملک می داند، و این نشان دهنده ی آن است، که سند تک برگ دارای مزیت و از اعتبار بالایی برخوردار می باشد، به همین دلیل اکثر مالکان سعی برآن دارند، برای ملک خود، سند تک برگ بگیرند، برای گرفتن سند تک برگ باید، یک سری مراحل را طی کنید، که در ادامه به آن می پردازیم....

 

مراحل گرفتن سند تک برگی 

 

 

۱- مراجعه به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی

هنگام معامله یک ملک یا زمین اولین قدم بعد از توافق‌ های اولیه مراجعه به یک دفتر ثبت‌ اسناد رسمی است تا معامله انجام شده در این دفتر ثبت شود، و حتما خریدار و فروشنده باید هر دو در دفتر ثبت حضور داشته باشند و مدارک هویتی خود را بیاورند.

 

۲- استعلام سند قبلی

دفتر ثبت اسناد رسمی، قبل از اینکه برای انتقال سند اقدام کند، فهرستی از استعلام‌ ها را از فروشنده یا همان صاحب فعلی سند دریافت می‌ کند، نخستین استعلام مربوط به سند است.

 

مراحل گرفتن سند تک برگ

 

 

 

۳- تسویه حساب شهرداری

سندی که به شخص دیگری واگذار می ‌شود، باید از قبل، بدهی‌ های خود را به شهرداری تسویه کرده باشد، یکی از مدارک مورد نیاز برای اثبات این تسویه حساب‌ ها، ارائه گواهی پایان‌‌ کار از شهرداری است.

 

۴- مراجعه به اداره دارایی

هر فروشنده اعم از؛ شخص حقیقی یا حقوقی، برای انتقال و واگذاری املاک خود و صدور سند تک ‎برگ، باید مالیات نقل و انتقالات املاک ناشی از این واگذاری را با توجه به ارزش معاملاتی ملک خود به اداره دارایی محل وقوع ملک پرداخت نماید، و گواهی آن را برای تحویل به دفترخانه دریافت کند.

 

۵- انتقال سند در دفتر

در این مرحله چون توافق بین خریدار و فروشنده صورت گرفته و همه گواهی‌ ها و نامه‌ های تسویه حساب و همچنین جواب های استعلام ها تحویل دفتر اسناد رسمی داده شده است، و همه‌‌ چیز برای انتقال مالکیت آماده است. 

 

۶- مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک

در این مرحله باید به اداره ثبت املاک مربوطه مراجعه کنید و فرم درخواست صدور سند تک ‎برگ مالکیت خود را با دقت تکمیل کرده و ارائه کنید.

 

۷- ارائه سند مالکیت قبلی

برای صدور سند تک ‎برگ نقل و انتقال و هم برای تعویض و تبدیل سند دفترچه‌ ای به سند تک ‌برگ، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک نیز به اداره ثبت ارائه شود تا سند جدید به شما تعلق گیرد.

 

۸- پرداخت هزینه‌ ها و مدارک

در این مرحله باید، کلیه مدارکی را که در مراحل قبل تهیه کرده ‎اید، به همراه مدارک هویتی خود و خریدار و همچنین کروکی ملک به اداره ثبت تحویل دهید.

 

۹- مراجعه به باجه پست مستقر در اداره ثبت

قبل از آخرین مرحله‌ و برای صدور سند تک برگی و دریافت آن، باید به باجه پست مستقر در اداره‌ ثبت رفته و با پرداخت هزینه ‎های لازم، فرم مشخصات و همچنین پاکت تحویل سند مالکیت را تکمیل کنید.

 

 مراحل گرفتن سند تک برگ

 

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ سند تک برگی

 

  1. اصل و کپی مدارک هویتی خریدار و فروشنده ملک یا مالک جدید و مالک قبلی آن نخستین سند موردنیاز برای دریافت سندهای تک‌ برگی است.
  2. ارائه پایان کار شهرداری
  3. استعلام سند
  4. تسویه‌ حساب با بیمه تأمین اجتماعی برای املاکی که کاربری صنعتی و تجاری دارند
  5. قبض تلفن ثابت ملک و نشانی ملک به همراه کد پستی
  6. كروكی دقيق ملک
  7. اگر وكيل قانونی مراحل تعويض سند و يا واگذاری آن را دنبال ميكند، در تمام مراحل ارائه وکالت‌ نامه از سوی او ضروری است.

 

فرم تقاضای دریافت سند تک برگی و فرم مربوط به اداره پست از جمله  فرم‌ هایی هستند که، باید در روند این کار تکمیل شوند. 

 

 

دریافت سند تک برگی چقدر زمان می برد؟

دریافت سند تک برگی با توجه به نوع ملک و مشخصاتی ملک حدودا 2 ماه زمان می برد.

 

سامانه درخواست صدور سند تک برگی چیست؟

سامانه صدور سند تک برگی به آدرس www.sabtemelk.ir می باشد که متقاضیان واجد شرایط دریافت صدور سند تک برگی می توانند از طریق ورود به سایت اقدام به دریافت سند تک برگی نمایند.

 

 

مزیت‌ های تبدیل سند منگوله‌ دار به سند تک برگی چیست؟

 

 

  • یکی از مهم‌ ترین مزیت های تبدیل سندهای منگوله‌ دار به سند تک ‌برگی این است که در صورت وجود شریک یا شرکا در یک ملک، هر مالکِ ملک، یک سند مجزا خواهد داشت.
  • سندهای تک‌ برگی مثل سندهای منگوله ‌دار قدیمی به‌ صورت دستی تهیه نمی شوند و روند چاپ آن ‌ها کاملاً سیستمی و مکانیزه است.
  • در سند تک برگی مشکل بد خط بودن و یا ناخوانا بودن سند وجود ندارد.
  • سندهای تک‌ برگ، کروکی دقیق و اطلاعات جزئی‌ تری نسبت به سندهای منگوله ‌دار قدیمی در خود دارند. 
  • سندهای تک ‌برگی به‌ آسانی سندهای منگوله ‌دار، جعل نمی ‌شوند.
  • سند های تک برگی برای یک نفر صادر می‌ شود.
  • و.....

 

 

مراحل گرفتن سند تک برگ

 

در متن فوق به مزایا و معرفی سند تک برگ و همچنین نحوه ی دریافت آن را اشاره نموده ایم، اگر علاوه بر مطالب فوق، به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید به تیم مجرب سفیر ویلا که آماده خدمت رسانی به شما سروران گرامی می باشند، مراجعه کنید، برای ارتباط مستقیم با هلدینگ سفیر ویلا کلیک کنید.

 

 

 

لینک های پیشنهادی

خرید ویلا سند دار در شمال

خرید ویلا اقساطی در شمال

خرید ویلا در شمال

خرید زمین در شمال