از دیرباز تا به حال، خرید مسکن و مستغلات آن، جزء مهمترین و ضروری ترین انتخاب برای هر شخصی بوده است، و امروزه به دلیل تورم و دیگر مشکلات موجود در اقتصاد، بازار مسکن را، جزء، یکی از گران ترین کالاها قرار داده است، و قدرت خرید را، برای بسیاری از افراد سخت و یا سلب کرده است، با ایجاد چنین مشکلات و نوسانات قیمت ها، در زمان معامله، حتما باید، از اصولی و قانونی بودن، مدارک اطمینان حاصل فرمائید.

همانطور که اطلاع دارید، معاملات در حوزه، بازار مسکن، قاعدتأ در، مشاور املاک صورت می پذیرد، و بنابر گزارشات ارائه شده، این صنف هم مانند دیگر مراکز و ... از وجود افراد سودجو و کلاهبردار، بی بهره نمانده است، به همین سبب برای جلوگیری، از این اخاذی ها و مشکلات احتمالی، از سال ۱۳۸۷ سامانه ای برای ثبت، معاملات در کشور، راه اندازی شده است، و از این رو، تمام مشاوران املاک در سطح کشور، موظف هستند، در زمان ثبت قرارداد، با دریافت کد رهگیری، وارد سامانه شوند، و از این سو، با این روش، تمامی قراردادها در سامانه کشوری ثبت می گردد، و به نوعی با ثبت سامانه ای، امنیت و اطلاعات ملکی، در زمینه خرید و فروش حفظ می گردد، حالا شاید برای بعضی افراد، این دغدغه فکری باشه که، کد رهگیری املاک چیست؟ و چند رقمی است؟ و در چه سامانه ای ثبت میشود؟ و سوالاتی از این قبیل، که ما سعی کردیم در این مقاله به طور کامل به این مبحث بپردازیم، تا از این طریق، کمکی کرده باشیم، تا معامله ای مطمئن تر داشته باشید، و هم از سوی دیگر، به جواب سوالات خود، در این حوزه رسیده باشید.

 

«کد رهگیری، در حوزه املاک و یا بازار مسکن، چیست؟»

 

در طی سالیان گذشته، و به دلیل، عدم پیشرفت تکنولوژی، و سیستم اداری بروزرسانی شده، تمام ثبت و قراردادهای ملکی، به صورت دستی، و در دفاتر املاکی ثبت می شده است، و اطلاعات دقیقی از ساختمان و زمین و... در هیچ ارگان یا سازمانی به صورت رسمی ثبت نمی گردیده است، و همین اصول اشتباه، در آینده، زمینه ای برای، بر‌وز بسیاری از مشکلات جبران ناپذیر و کلاهبرداری میشده است، به همین سبب دولت، با بیان مصوبه ای در خصوص، ثبت  تمام معاملات، در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، ارائه گردیده است، و در غیر این صورت، قراردادها و مبایعه‌ نامه های، دستی فاقد اعتبار بوده است، و هیج گونه رسمیتی ندارد، و قابل ذکر است، امروزه فرم مبایع نامه ها در سیستم موجود می باشد، و در زمان معامله، توسط مشاورین املاک مربوطه، تکمیل می گردد، و همچنین کد رهگیری، که ۱۳ رقمی، می باشد، در صفحه چهارم مبایعه نامه، در سمت چپ، و پائین صفحه درج شده است، و ضامن امنیت، معاملات ملکی می باشد.

 

اطلاعات در مورد کد رهگیری


 

«مزیتهای دریافت کد رهگیری»

 

 • طبق توضیحات قبلی که در سطرهای اولیه، مقاله بیان شده، به دلیل، مشکلات اقتصادی، و نوسات قیمتی، و روزانه ملک و خرید و فروش ویلا، مسکن و ...، برای اکثریت، افراد با سطح مالی متوسط جامعه، به یک دغدغه تبدیل گشته است، و در زمان مواجه با این امر، با وسواس و دقت بیشتری، به این معامله می پردازند، و همیشه یک نگرانی و دلهره ای، بابت افراد کلاهبردار دارند، با این سیستم جدید اتخاذ شده، به طرفین قرارداد، این اطمینان خاطر، را می دهد که، یک معامله معتبر، را انجام داده اند.

 

• سامانه دریافت کد، بصورت آنلاین و در کل کشور، فعال است، و با هر قرارداد، انجام شده، بصورت خودکار، در کل سامانه کشور، ثبت می گردد، و مانع فروش به اشخاص دیگر می گردد، همچنین میتواند، از میزان بدهی ملک، ساختمان و... به بانکها، و در صورت قرارگیری در طرح های، شهرداری، مطلع کند. 

 

• کد رهگیری، این امکان را به خریدار می دهد که، چنانچه فروشنده به خاطر افزایش قیمت و یا هر دلیلی، تصمیم به فسخ معامله می کند، از این  کار جلوگیری کند.

 

• با در اختیار داشتن کد رهگیری، و با ورود به سامانه، میتوان اطلاعات کامل در مورد ملک، یا ساختمان و یا ... را مشاهده کرد، و با اطمینان خاطر بیشتری به معامله پرداخت.

 

• چنانچه بنا، از قبل در تصرف مستأجر قرار گرفته باشد، فرد خریدار، برای تخلیه ملک با وجود این کد، دچار مشکل نمی شود، و در صورت عدم تخلیه، توسط مستأجر، میتواند، از طریق قانونی، در زمان مقرر، اقدام به تخلیه و تحویل ساختمان نماید.

 مزیت کد رهگیری


 

«مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری»

 

 * مدارک احراز هویت طرفین: تمامیه مدارک شناسائی، اعم از شناسنامه، کارت ملی، و در صورت وجود کارت اقامت و...، باید ارائه داده شود، تا اطلاعات در سیستم ثبت گردد.

* وجود شاهد در زمان اخذ قرارداد: حضور شاهد از دو طرفین، قرارداد، الزامی می باشد، همچنین مدارک شاهدین ثبت می گردد، و امضای آنها، برای معتبر بودن معامله، امری اجباریست.

*  کد پستی: ملک و ساختمانها، باید از نظر جغرافیائی، هم ثبت گردند، و بنابراین، کد پستی باید، در اختیار مشاور املاک قرار گیرد، و در صورت نداشتن کد پستی، می توان بصورت آنلاین، درخواست، کد پستی داد، و قابل ذکر است، در صورت عدم ثبت کد، به نوعی در اعتبار و امتیاز،ملک خدشه ایجاد گشته است.

* برگه فنی و حقوقی ملک: در صورت تجاری بودن ملک، و بر اساس تفاوت ارزش و اعتبار این ملکها، نسبت به سایر ملکهای معمولی، خریدار باید، برگه ب کارشناسی، فنی و‌ حقوقی ملک را برای ثبت، به مشاور املاک ارائه دهد. 

و در انتهای معامله و تنظیم قرارداد، برگه ی پیش نویس،با کد رهگیری، که توسط مشاور املاک مربوطه، تنظیم گردیده است، توسط طرفین قرارداد به همراه شاهدین امضا میگردد، تا یک معامله معتبر به صورت قانونی، ثبت شود.

 

مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری


 

«چگونگی استعلام کد رهگیری»

 

برای بسیاری از افراد این مسئله پیش آمده که، بعد از ثبت و دریافت کد رهگیری، چگونه از صحت و معتبر بودن، قرارداد خود مطلع شوند؟

باید بیان داشت، شما با در دست داشتن، کد رهگیری که از طریق پیامک، به شما اطلاع داده شده، و کد ملی خود، میتوانید به دو روش استعلام نمائید:

1) با مراجعه به سایت ایران املاک، و با کلیک بر روی خدمات منوی، بالای صفحه سایت، گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید، و سپس با ثب، کد ملی، کد رهگیری و تصویر امنیتی صفحه، و کلیک بر روی گزینه جستجو، از کد رهگیری خود استعلام دریافت نمائید.

 

استعلام کد رهگیری

 

 

۲) و همچنین می توانید، کد رهگیری و کد ملی خود را به سامانه 110203001 ارسال نمائید، و از اطلاعات ملک و ... مطلع گردید.

 

استعلام کد رهگیری


 

 «هزینه دریافت کد رهگیری»

با توجه به قراردادی که اتحادیه این صنف، برای مشاورین املاک تعیین گردیده است، نباید هیچ گونه هزینه ای بابت، ثبت قرارداد و دریافت کد، دریافت نمایند، سامانه ثبت اسناد کشوری، به صورت خودکار، مبالغی را بر اساس نوع ملک، قرارداد تعیین کرده، که باید توسط مشاور املاک پرداخت گردد.

هزینه دریافت کد رهگیری


  چنانچه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما کمال تشکر را داریم، و امیدوارم تیم ویلا سفیر توانسته باشد، به سوالات شما در این خصوص پاسخ داده باشد، و چنانچه، شما تصمیم به خرید ویلا و ملک و... دارید، و یا تمایل دارید در آینده به خرید در این حوزه بپردازید، دعوت میکنم، برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به گزینه ایده آل خود، به لینکهای ذیل مراجعه نمائید.

برای مشاوره رایگان می توانید با مجموعه ویلا سفیر تماس برقرار کنید.

 

ویلا باغ در شمال

خرید ویلا سند دار

خرید ویلا 300 متری

ویلا فول امکانات