تفاوت بین سند شورائی و سند تک برگ برای معاملات ملکی در شمال

 

خرید زمین یکی از روش های، سرمایه گذاری امن و معتبر در کشور محسوب می شود، که طرفداران و مشتریانش، هر روزه رو به افزایش است، و یکی از موارد حائز اهمیت در معاملات، سند مالکیت می باشد، که تأثیر بسزائی در میزان ارزش و اعتبار ملک وجود دارد، و چنانچه، بسیاری از افراد، اطلاعات کافی و حقوقی در مورد این مقوله ندارند، از این رو در این مقاله به تفاوت سندها و آگاهی بیشتر برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی می پردازیم

 

سند از گذشتگان دور، به عنوان یک دلیل اثبات مالکیت، مورد توجه همگان بوده است، و به صورت دست نوشته بوده و با مهر و امضا بین دو طرف قرار میگرفته، و امروزه با روشهای قانونی تر و در دفاتر اسناد ثبت میگردد که همچنان مانند قبل اعتبارات خود را حفظ کرده اند که به عادی و رسمی تقسیم شده است.

 

خرید زمین به عنوان سرمایه گذاری

_______________________________________________________________________________________________________________________________

 سند رسمی چیست؟

 

سند در قانون رسمی کشور، به نوشته ای اطلاق می شود، که در مقام دفاع قابل استناد باشد، تعریف می شود، و جزء معتبر ترین سندی است، که می توان با خیال راحت به خرید و فروش ملک پرداخت، سند های ملکی در انواع گوناگون ارائه می شوند، که دارای ارزش حقوقی و قضائی می باشند، که سند های معتبر و رسمی، در دفاتر اسناد، ثبت و بایگانی شده است، و در تمامی نقاط کشور، مورد تأیید می باشد.

 

 

سند شورائی چیست؟

 

سند شورائی برای املاکی که سند محضری ندارند، که در شهرها و محله های کوچک قرار دارند، ثبت می گردد، و به عنوان تأئیدیه یک ملک یا ویلا محسوب می شود، و قابل ذکر است این اسناد، جزء سندهای عادی می باشند، که اعتبارش، همانند سند رسمی نمی باشد، در واقع در دفاتر رسمی ثبت نشده اند، بلکه در بنگاه های معاملاتی، قرارداد با حضور دو شاهد ثبت می شود، و توسط شورای محلات یا شهر به مهر و امضا می رسد. 

امروزه شهرهای بزرگ به ندرت از سند شورائی استفاده می شود، و بیشتر این سندهای غیر رسمی، در روستاها و شهرهای کم جمعیت و کوچک، که دارای شورای محله هستند دیده می شود.

 

 

مزایا و معایب سند شورائی:

 

 خرید ویلا در شمال یا ملک با سند شورائی صرفاً به این منظور نمی باشد، که خریدار متحمل ضرر گردیده، و یا در آینده با مشکل مواجه می شود، بلکه با رعایت اصول و نکات حقوقی میتواند خرید هوشمندانه و با اطمینان تری انجام دهد، از جمله اولین نکته ای که حتما باید در هنگام خرید و فروش ویلا یا ملک مورد توجه قرار گیرد، اطمینان از قرارگیری ملک، درون بافت مسکونی می باشد، که این کار، با استعلام از دهیاری محله و یا جهاد کشاورزی قابل تشخیص می باشد.

 

از دیگر نکاتی که در اسناد شورائی باید دقت شود، بحث وقفی بودن زمین و بنا می باشد، که می توانید از طریق دهیاری یا اداره اوقاف پیگیری کنید، و با این استعلام، اطمینان بیشتری، از تحقیقات محلی در خصوص وقفی نبودن زمین به عمل می آید.

 

باید دقت داشته باشید، سندهای شورائی ارزش زیادی در اداره اصناف و دارائی و ...  ندارند، و به نا معتبر بودن این اسناد در هر موقعیتی اشاره کرد، و برای استفاده از سند، حتما باید به سند های رسمی تبدیل شود.

 

علاوه بر اینکه، در هنگام هر گونه معامله با سند شورائی، در بازار مسکن، باید دقت و پیگیری صورت گیرد، می توان به مزیت این سناد هم اشاره کرد، چون در اسناد ملی ثبت نشده است، شامل هزینه های مالی نمی شود، و علاوه بر آن سند های شورائی، مشکلات وصول را ندارند، و همچنین برای انتقال این اسناد، نباید هزینه زیادی پرداخت کنید. 

برای کسب اطلاعات و راهنمائی از مشاوران حقوقی مجموعه ویلا سفیر کافیست با ما تماس برقرار کنید.

 

مزایا و معایب سند عادی

_______________________________________________________________________________________________________________________________

تفات بین سند عادی و سند های رسمی چیست؟

 

 *  از اصلی ترین و مهم ترین دلیل تفاوت، قدرت اثبات، سند رسمی می باشد، و کسی نمی تواند به اسناد رسمی و معتبر شکایت کند، در حالی که   فردی مدعی جعلی بودن سند رسمی را داشته باشد، در این صورت، با شکایت و بررسی دادگاه، داوری صورت می گیرد.

 

* افرادی که سند رسمی علیه او ارائه گردیده باشد، در دادگاه فقط ادعای جعل بودن مدارک ثبت می شود، در حالی که در اسناد عادی علاوه بر جعل، میتوان ادعای انکار را ثبت کرد. 

 

* اسناد رسمی، قابلیت استعلام را از دفاتر ثبت اسناد و املاک را داراست، در حالی که سند عادی را، فقط می توان از سامانه ایران املاک استعلام نمود.

 

* طبق قانون ثبت شده آئین دادرسی، افرای که خواستار توقیف اموال پیش از صدور حکم دادگاه طبق شکایت تنظیم شده، بر حسب رسمی بودن سند، نیازی به پرداخت خسارت احتمالی نست، در حالی که اگر سند عادی باشد، حدود 10 یا 20 باید خسارت را به صندوق دادگستری واریز شود.

 

تفاوت سند شورایی و رسمی

 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

چرا استفاده از اسناد شورائی از اسناد رسمی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟

 

دلیل استفاده بیشتر از اسناد شورائی، نسبت به سند رسمی، به خاطر انتقال راحت، بی دردسرتر و کم هزینه تر همچون( هزینه عوارض جانبی، مالیات، انتقال سند، حق بنگاهداری و ثبت قرارداد و ...) در برابر سند های معتبر می باشد.

 

 

تبدیل سند شورائی به سند تک برگ:

 

در صورت داشتن سند شورائی با مراجعه به ثبت اسناد رسمی و با پرداخت هزینه، می توانید درخواست سند تک برگ نمائید، و با این روش به اعتبار ملک خود بیفزائید.

 

همان طور که در طول مقاله مطالعه نموده اید، تنها در هنگام معامله با آگاهی و مشاوره با افراد متخصص، هیچگاه دچار مشکل و ضرر نمی شوید، و درصورت رعایت نکردن نکاتی که توضییح داده شده، بعد از خرید با مشکل و دردسر مواجه می شوید، با تشکر از همراهی شما با مجموعه ویلاسفیر، امیدوارم توانسته باشم اطلاعات کافی در اختیار شما قرار داده باشم.

 

تبدیل سند عادی به سند معتبر

 –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

 چنانچه قصد خرید و فروش ملک و یا ویلا را دارید پیشنهاد میکنم، از فایلهای خرید ویلا اقساطی و ویلا سند دار شمال  دیدن کنید.

 

برای دسترسی راحتتر به دیگر مقالات بر روی متنهای رنگی کلیک کنید. 

عوامل تأثیر گذار بر قیمت ویلا در شمال

بهترین روش سرمایه گذاری در سال 1400

خرید ویلا ارزان قیمت در شمال