ملک مشاع، ملک مفروز هنگام خرید ویلا در شمال‌

مشاع در اصطلاح به معنای مشترک می‌باشد. هم چنین به مال و یا ملکی مشاع گفته می‌شود که چند نفر در مال با یکدیگر و با هم شریک و به یک نسبت در آن‌ها دخل و تصرف داشته باشند. علاوه بر آن مال مشاع قابل تقسیم‌بندی نیست و سود آن به طور برابر بین شرکا داده می‌شود.

مفروز در اصطلاح به معنای تقسیم کردن می‌باشد. در اینجا مال مفروز به مالی گفته می‌شود که دارای چند شریک می‌باشد که در واقع محل هر شریک نیز مشخص نیست بنابراین میزان سود هر شریک مشخص است.

برای فروش ویلا و یا حتی افراز ملک حتما باید طبق تابع قوانین و شرایط ملک مشاع که مشخص شده است عمل نمایید. به این ترتیب ممکن است ملک مشاع دارای قیمتی پاییت‌تر از قیمتی واقعی ملک نیز باشد. در این میان برای تمام کارهای فروش و یا تقسیم ملک  مشاع علاوه بر آن که حضور تمام مالکین لازم است، در برخی مواقع یکی از مالکین قصد دارد تا ملک خود را بفروشد اما سایرین چنین قصدی ندارند نیز دارای قوانین خاصی می‌باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید حتما از ملک‌هایی که دارای سند شش دانگ هستند خریداری نمایید. لذا در سند شش دانگ برخلاف سند مشاع کل ملک از بالا، پایین، شرق، غرب، شمال، جنوب متعلق به یک شخص است.

خرید ویلا در شمالخرید ویلا در شمال

 

 


 

خرید ویلا با اسکلت بنتی یا اسکت فلزی؟ کدام بهتر است


 

 

 

همین‌طور در سند ملک مشاع مشخص نیست که فرد چه قسمتی از ملک متعلق به او است فقط مبنا بر این است که فرد مالک آن ملک مشخص می‌باشد. در نظر داشته باشید اگر در خانواده‌ای صحبت از سهم‌الارث باشد این مبحث در مالکیت مشاعی را مشاهده خواهند کرد که در این صورت هر فرد مقدار مشخص از سهم را می‌برد. در این میان برای تبدیل ملک مشاعی به مفروز نیز می‌توان بعد از باطل نمودن سند اولیه بر اساس وصیت‌نامه اقدام نمود. حال اگر شما ویلایی در شمال به صورت مشاعی دارید می‌توانید برای فروش ویلا در شمال از راه‌های قانونی بهره‌مند شوید.

توجه داشته باشید که ملک مشاع را نمی‌توان افراز نمود، بنابراین امکان فروش و یا تفکیک سهم هر فرد را می‌توان تعیین و مشخص کرد. ممکن است در این میان با تخمین قیمت زمین در شمال اقدام به خرید نمایید که در این صورت با بررسی سند می‌توانید به مشاع بودن ملک پی ببرید؛ چرا که زمین‌های مشاع را می‌توان تفکیک و افراز نمود.

 

سخن پایانی

ملک‌های مشاع دارای قوانین خاصی می‌باشند که بهتر است قبل از رید و فروش چنین ملک‌هایی بررسی‌های لازم را انجام دهید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

 

 

 


 

وظایف مشاوران املاک در انجام معامله