برای جلوگیری از اتلاف گرما چه باید کرد؟

قبل از رسیدن فصل سرما مردم به فکر جلوگیری از اتلاف گرما می افتند. در واقع به نوعی این موضع جزو یکی از دغدغه های فصل پاییز و زمستان است. یکی از دلایل خیلی مهم که افراد را برای جلوگیری از اتلاف گرما تشویق می کند هزینه هایی هست که در ازای مصرف انرژی پرداخت می کنند. البته دلایل دیگری هم هست مثل گرم نشدن خانه ، مصرف زیاد انرژی و ....

 

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا راهی وجود دارد که از اتلاف گرما جلوگیری کنیم که هم مصرف انرژی برای تولید گرما کاهش یابد هم خانه مان همیشه در فصل زمستان گرم بماند ؟ جواب کامل این سوالات را در این مقاله آورده ایم. با مطالعه ادامه مقاله جواب صحیح و کامل را دریافت می کنید.

جلوگیری از اتلاف گرماجلوگیری از اتلاف گرما

 

جلوگیری از اتلاف گرما در آپارتمان ها

از آنجایی که در فصل سرما گرم نگه داشتن اتاق ها خیلی مهم است، همین علت موجب می شود مردم همیشه به دنبال یافتن روش هایی برای جلوگیری از اتلاف گرما و انرژی باشند.. در واقع با این کار علاوه بر اینکه خانه را گرم نگه می دارند هزینه های آب، برق، گاز را کاهش می دهند. تمام سعی ما در این مقاله این بوده که به شما کمک کنیم تا این مشکل را در خانه خود رفع کنید. در طی 10 نکته مهم تمامی موارد را ذکر کردیم.

 

1-    چه نوع سیستم گرمایشی مناسب خانه ما می باشد؟

اولین و مهمترین عاملی که در کاهش مصرف انرژی می تواند و در جلوگیری از اتلاف گرما تاثیر گذار باشد، سیستم گرمایشی است. که باید برای انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب ابتدا شرایط آب و هوایی منطقه و خانه را در نظر بگیرید. به مثال زیر توجه کنید تا این موضوع برای شما بازتر شود.

یکی از فرق های اساسی شومینه و بخاری در بازدهی انرژی می باشد. برای مثال شومینه به خاطر دودکش مستقیمی که دارد بیشتر گرما را به بیرون انتقال می دهد و در نهایت گرمای کمتری نسبت به بخاری تولید می کند. اما در بخاری اینطور نیست، زیرا بخاری به دلیل اینکه گرما مستقیم از دودکش خارج نمی شود، داخل خانه را گرمتر نگه می دارد.

در آپارتمان ها برای طبقه های اولی که روی پارکینگ قرار دارند همیشه مشکل گرم کردن خانه را دارند. از آنجاییی که زیر این طبقات خالی است، سرما زیر ساختمان بیشتر در گردش می باشد و در فصل زمستان که سرما تشدید می شود نسبت به دیگر واحد های ساختمان سردتر می شوند. همین علت موجب می شود درجه سیستم گرمایشی خانه را افزایش دهید که راه حل مناسبی نیست.

همانطور که در مقاله های قبل در مورد انواع سیستم گرمایشی توضیح دادیم، برای این خانه ها همیشه پیشنهاد می کنیم که از سیستم گرمایش از کف استفاده کنید. تا با حداقل مصرف انرژی به بیشترین درجه گرما برسید.

با این تفاسیر نتیجه میگیریم که انتخاب یک سیستم گرمایشی متناسب با محل زندگی اعم از خانه و شرایط آب و هوایی، می تواند در حفظ و افزایش گرما تاثیر گذار باشد.

 

2-    نهایت استفاده را از نور وگرمای خورشید  داشته باشید.

در واقع اگر خانه یا ساختمان شما در جهت تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد،بهتر است که در روز هایی که هوا آفتابی است، پردها را بکشید و نهایت استفاده را از گرمای خورشید داشته باشید. یکی از نکات مهمی که همیشه در مصرف انرژی به گوشمان میخورد، استفاده صحیح از منابع انرژی طبیعی است،در مثال بالا می توانید از این انرژی طبیعی یعنی خورشید نهایت استفاده را داشته باشید.

زیرا نور طبیعی که وارد خانه می شود،علاوه بر کاهش مصرف انرژی گاز و برق، برای سلامتی افراد داخل خانه هم مفید می باشد چرا که اشعه خورشید دارای ویتامین دی است که به شدت برای سلامتی مخصوصا خانم ها توصیه می شود، همچنین نور طبیعی رنگ و بویی تازه در روحیه و حال و هوای خانه ایجاد می کند. شاید قبلا شنیده باشید که نور خورشید خاصیت ضد عفونی کننده هم دارد که می تواند به صورت طبیعی میکروب ها را از بین ببرد.

متاسفانه تمام این فواید از نور خورشید در روز های ابری  نتایج متفاوتی دارد،پس در روز های ابری سعی کنید پرده ها را بکشید. پرده های خانه حکم عایق ساختمان را دارند که در نگه داشتن گرما بسیار کارآمد می باشد و ضخامت پرده ها رابطه مستقیمی با درجه نگه داشت گرما را دارد.

 

3-    استفاده از گرمای موجود در آشپزخانه

چون برای پخت غذا از گرما استفاده می شود، اگر هوشمندانه عمل کنید می توانید از گرمای تولید شده از پخت غذا به بهترین نحو استفاده کنید. برای مثال بعد از پخت یک مرغ یا یک داخل اجاق گاز، می توانید در انتهای پخت و پز درب آن را باز نگه دارید تا گرمای داخل فر به گرم کردن آشپزخانه کمک کند، که در نهایت به جلوگیری از اتلاف گرما و کاهش مصرف انرژی  ختم می شود.

البته این نکته را به یاد داشته باشید در هنگام پخت و پز غذا چون نزدیک به شعله های گاز هستید بدنتان گرم است، پس میتوانید درجه سیستم گرمایشی خانه را کمی کاهش دهید تا انرژی کمتری مصرف کند.

 

4-    راه های اتلاف گرما مثل دودکش شومینه و کانال کولر را بررسی کنید

این روز ها معمولا کمتر از شومینه به عنوان سیستم گرمایشی استفاده می کنند، که اکثرا هم برای زیبایی خانه استفاده می کنند، اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید حتما حواستان باشد که راه دودکش را از داخل و بیرون مسدود کنید تا از انتقال گرما به بیرون جلوگیری شود. برای این کار می توانید از تجهیزات عایق بندی هم استفاده کنید. پیشنهاد ما این است اگر قصد این کار را دارید حتما از عایق های پشمی یا بالن های مخصوصی که برای این کار تعبیه شدن استفاده کنید. لطفا به یاد داشته باشید که اگر قصد استفاده از شومینه را داشتید حتما قبل از روشن کردن آن از اینکه دودکش مسدود نباشد مطمئن شوید تا به مشکل بر نخورید.

 نکته دیگر برای جلوگیری از اتلاف گرما کانال کولر است که باید دقت کنید قبل از فرا رسیدن فصل سرما آن را مسدود کنید زیرا هوای گرم داخل خانه از طریق این کانال به بیرون منتقل می شوند. دریچه کانال کولر را  با یک پلاستیک ببندید.

 جلوگیری از اتلاف گرماجلوگیری از اتلاف گرما

 

5-    استفاده از پنجره های دو جداره برای جلوگیری از اتلاف گرما

در مقاله های قبلی هم به این نکته اشاره کردیم که یکی از مزایای پنجره های دوجداره جلوگیری از اتلاف گرما می باشد. که اکثرا در ساختمانهای نو ساخت بیشتر از این پنجره ها استفاده می کنند. از آنجایی که این پنجره ها از چند لایه شیشه ساخته می شوند و در میان هر لایه گاز مخصوص وجود دارد، باعث می شود که به سختی از یک سمت به سمت دیگر شیشه انتقال یابد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که اگر بخواهید پنجره های قدیمی خانه را با پنجره های جدید دوجداره  تعویض کنید باید هزینه قابل توجهی پرداخت کنید، با اطمینان به شما میگوییم صرفه جویی که در دراز مدت برای هزینه مصرف انرژی می کنید، جبران هزینه های اولیه آن می شود.

جلوگیری از اتلاف گرماجلوگیری از اتلاف گرما

 

6-    رادیاتور ها و شوفاژ ها

اگر شما هم مانند اکثر افراد در خانه تان از رادیاتور یا شوفاژ استفاده می کنید، دقت داشته باشید که کنار آن چیزی نباشد، معمولا خانم ها عادت دارند برای اینکه خانه را زیباتر جلوه دهند، شوفاژ را به وسیله مبل یا باکس های مخصوص مخفی کنند. و همین نکته باعث می شود که گرما به دیگر بخش های خانه نرسد.

یکی از ترفند هایی که برای شوفاژ ها به کار می برند، این است که بالای سر شوفاژ یک قفسه نصب میکنند تا گرمایی که به سمت بالا می رود مجددا به سمت پایین برگردد.

		جلوگیری از اتلاف گرما

جلوگیری از اتلاف گرما

 

 

7-    مسدود کردن درز پنجره ها و سوراخ ها

سوراخ های نا خواسته ایی کر در کنار درب و پنجره به وجود می آید یکی از راه های خروج گرما می باشد که برای جلوگیری از اتلاف گرما می توانید آن ها را مسدود کنید. برای این کار یک سری پارچه و درزگیر مخصوص وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

جلوگیری از اتلاف گرما

جلوگیری از اتلاف گرما

8-    استفاده از ترموستات برای جلوگیری از اتلاف گرما

روشن بودن 24 ساعته وسایل گرمایشی چندان کار مناسبی نیست. البته شما هم نمی توانید در بعضی از ساعت ها مثل نیمه شب ها از خواب بیدار شوید و درجه سیستم گرمایشی را کم یا زیاد کنید. پیشنهاد ما این است این کار را به صورت خودکار برای یک درجه خاص انجام دهید. در واقع ترموستات این کار را برای شما انجام می دهد، با ست کردن درجه ترموستات سیستم گرمایشی خانه تان از یک درجه خاص بالاتر یا پایینتر نمی رود، که در این صورت به صورت خودکار سیستم گرمایشی را خاموش و مجددا روشن می کند. در جه پیشنهادی ما برای آپارتمان ها حدود 67 درجه می باشد که این برای موتور خانه است.

که برای بخاری یا سیستم های گرمایشی هوشمند پیشنهاد ما 20 درجه است.

 

9-    پوشش مناسب داخل خانه در فصل سرما

این مورد که در ایرانی ها بیشتر به چشم می خورد، و یکی از دلایل مصرف زیاد انرژی در فصل سرما است، زیرا در فصل سرما نباید از لباس نازک استفاده کرد. متاسفانه این عمل تبدیل به یک عادت شده که در فصل سرما درجه سیستم گرمایشی را آنقدر افزایش می دهند تا جبران لباس کم شان شود. برای جلوگیری از اتلاف گرما و مصرف انرژی کافی است تا اهالی خانه لباس های ضخیم تری بپوشند. جوراب بسیار تاثیر گذار در حفظ گرمای بدن است.

 

10-   تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی خانه

اگر سیستم گرمایشی خانه شما درست عمل نکند علاوه برخطرناک بودن در مصرف انرژی هم تاثیر گذار هستند. این مشکلات معمولا بعد از چند مدت استفاده از این وسایل پیش می آید. که معمولا با سالی یک بار سرویس و چکاپ همه این مشکلات احتمالی رفع می شود. برای مثال ممکن است که شوفاژها هوا بگیرند که خود این مشکل موجب می شود شوفاژ ها از تمام توان آن برای تولید گرما استفاده نشود. در واقع با یک هواگیری ساده از اتلاف انرژی جلوگیری می شود.

 

سخن پایانی برای جلوگیری از اتلاف گرما

در ماه های پایانی پاییز و شروع زمستان معمولا افراد درگیر سیستم گرمایشی خانه یا ساختمان می شوند. شما با انتخاب یک سیستم گرمایشی صحیح و متناسب با نیاز تان علاوه بر اینکه در مصرف انرژی و هزینه هایتان صرفه جویی می کنید، از اتلاف انرژی و دردسر های متداول هم دور می مانید. همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، سعی کنید از تابش نور خورشید هم برای جذب گرما استفاده کنید،زیرا علاوه بر نور و گرمایی که دارد فواید بسیاری هم برای اهالی خانه دارد. یادتان باشد که جلو یا اطراف شوفاژ را مبل و وسایل شبیه به آن کور نکنید تا گرما به سرتاسر خانه منتقل شود. از مزایای پنجره های دو جداره گفتیم که علاوه بر اینکه عایق مناسبی برای گرما هستند در مقابل صدا هم عایق خوبی به حساب می آیند. تعمیر و نگهداری وسایل گرمایشی و پوشیدن لباس مناسب در خانه هم در مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف گرما بسیار کار آمد است.

 جلوگیری از اتلاف گرماجلوگیری از اتلاف گرما

 

مقالات پیشنهادی " سفیر ویلا " :

 

خرید ویلا با اسکلت بنتی یا اسکت فلزی؟ کدام بهتر است

از ضوابط طرح هادی روستایی چه اطلاعاتی دارید؟

معنی کلمه ی اکازیون در معامله ی ملک چیست؟

برخورداری از پروانه ساختمانی و مجوز پایان کار‌