بسیاری از افراد نمی دانند که کاهش سود بانکی چه تأثیری روی قیمت مسکن می گذارد و با کاهش آن، قیمت مسکن روی سراشیبی نزولی قرار می گیرد یا صعودی. به طور کلی برآیند کاهش سود بانکی صرف نظر از سایر عوامل مانند قیمت نفت یا خانه های خالی، به صورت افزایشی ارزیابی می شود. به عبارت دیگر با کاهش سود بانکی، انتظار داریم قیمت مسکن افزایش یابد و این نشان می دهد سود بانکی با قیمت مسکن، رابطه ی عکس دارند.

 

کاهش نرخ سود بانکی، چگونه و تحت تأثیر چه عواملی روی قیمت مسکن تأثیر می گذارد؟

1- بخش سرمایه گذاری

در حالت اول، با کاهش سود های بانکی، بسیاری از افراد که سپرده های کلانی درون بانک ها گذاشته اند، اقدام به خارج کردن آن و سرمایه گذاری در سایر بازار های سرمایه گذاری، می نمایند. در چنین حالتی، بازار مسکن یکی از گزینه های اصلی این سپرده گذاران می باشد که به دلیل افزایش تقاضا، افزایش قیمت مسکن را شاهد می باشیم. همچنین این سپرده گذاری در بخش هایی همچون طلا، ارز و . . . موجب افزایش قیمت آن ها نیز می شود.

 کاهش سود بانکی، موجب انتقال سرمایه از بانک به بازار های مسکن، طلا، ارز و بورس می شودکاهش سود بانکی، موجب انتقال سرمایه از بانک به بازار های مسکن، طلا، ارز و بورس می شود

 

2- تأثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن در قسمت اجاره

هنگامی که بانک ها، کاهش سود بانکی را در دستور کار خود قرار می دهند، این عمل تأثیر خود را روی خانه داران و اجاره بگیران می گذارد؛ بدین صورت که با کاهش سود بانکی، صاحب خانه اجاره بیشتری از مستاجر خود دریافت می نماید. همچنین بسیاری از خانه داران از گرفتن رهن خودداری کرده و مایل به دریافت اجاره ی بیشتر، می باشند.

 

کاهش سود بانکی دارای کدام ماهیت مثبت یا منفی در بازار مسکن می باشد؟

اگر از جوانب مختلف به این موضوع نگاه کنیم، می فهمیم که کاهش سود بانکی، هم دارای بُعد مثبت می باشد و هم دارای بُعد منفی. در ادامه با هر دو قسمت این موضوع آشنا می شویم.

 


خرید ویلا در شمال


 

بُعد مثبت کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن

از نظر مثبت بودن این عمل، می توان به این موضوع اشاره کرد که پول وارد بازار مسکن می شود و در بخش تولید، به کار گرفته می شود. اگر با بازار مسکن آشناییت داشته باشید، خواهید دانست که عدم تعادل در بازار مسکن، ناشی از کمبود مقدار تولید در مقابل عرضه می باشد و در طول یک دوره ی حدودا 4 الی 5 ساله، جهش قیمتی مسکن، به متقاضیان واقعی مسکن، تحمیل می شود.

انتقال سرمایه به بازار مسکن، از نظر افزایش تولید و ساخت و ساز، می تواند مفید باشدانتقال سرمایه به بازار مسکن، از نظر افزایش تولید و ساخت و ساز، می تواند مفید باشد

 

بُعد منفی کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن

در این حالت، سرمایه گذاران زیادی وارد بازار مسکن می شوند و با قدرت خود و سفته بازی های متعدد، باعث می شوند قیمت مسکن از حالت طبیعی خود خارج شود و باعث افزایش نجومی قیمت مسکن، شوند.

 

نظر کارشناسان درباره ی تأثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن چه می باشد؟

یک کارشناس اقتصاد می گوید تأثیر کاهش سود بانکی بر قیمت مسکن منفی می باشد و این بدین معنا می باشد که با کاهش سود بانکی، قیمت مسکن در سربالایی صعود، قرار می گیرد. همچنین وی اظهار کرد که عواملی مانند افزایش رشد نقدینگی و نرخ ارز، منجر به افزایش قیمت مسکن می شود. همچنین کاهش نرخ حقیقی بهره، به دلیل جذابیت هایی که بازار مسکن دارد، منجر به انتقال سرمایه و دارایی از بانک به بازار مسکن می شود که خود دلیلی بر افزایش قیمت این مسکن ها، می باشد.

 

نظر عضو کمیسیون اقتصادی ی مجلس در مورد تأثیر کاهش سود بانکی بر مسکن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است که باید منابع بانکی خود را تجهیز کرده و با اتخاذ سیاست های لازم و مناسب، سبب کاهش رونق دلالی در بازار ارزش و مسکن شده و این نقدینگی ها، راهی بازار بورس و بخش تولید شرکت ها، شود.

 

نظر کارشناس مسکن در این باره

کارشناس مسکن اظهار کرده است که افزایش نرخ سپرده بانکی، باعث می شود مردم به سپرده گذاری تشویق شوند. همچنین این کارشناس اعلام کرده است که افزایش نرخ سود تسهیلات به نفع سازندگان نمی باشد و اگر برای سازندگان به صرفه نباشد، منجر به ترجیح سازندگان به سرمایه گذاری در بانک می شود. همچنین وی اشاره کرد با افزایش نرخ سود تسهیلات، هزینه ی دریافت وام ساخت نیز بیشتر می شود و ممکن است این تأثیر، بر فعالیت های ساختمانی، تأثیر بسزایی داشته باشد. این عمل در حالت های افزایش قیمت واحد های ساخته شده یا کاهش ساخت و ساز، نمود پیدا می کند. همچنین وی اعلام کرده است با این اقدام، باعث می شود منابع موجود از بانک ها بیرون رفته و با کاهش این منابع، شاهد کاهش ارائه تسهیلات به تولید کنندگان خواهیم بود.

با تدابیر درست و سیاست های منظم، می توان این سرگردانی سرمایه را در راه درست، هدایت کرد

با تدابیر درست و سیاست های منظم، می توان این سرگردانی سرمایه را در راه درست، هدایت کرد

 

جمع بندی

به طور کلی می توان برآیند کاهش سود بانکی بر بازار مسکن را منفی دانست؛ زیرا بسیاری از نقدینگی ها و سرمایه ی سرگردان، راهی بازار مسکن می شود که سبب افزایش قیمت مسکن می شود. در این حالت می توان با اتخاذ سیاست های مناسب، دست دلالان این بازار را کوتاه کرد. همچنین می توان با افزایش تولید و ساخت و ساز مسکن، از افزایش قیمت مسکن، جلوگیری کرد.

 

 


 

سفیر ویلا میزبان خرید ویلا یا خرید زمین و حتی سرمایه گذاری شما هموطنان عزیز، در شمال می باشد. کلیک نمایید.