هر ساله بسیاری از افراد، به فکر خرید ویلا می باشند و این امر برای سال 99 نیز محقق می باشد. اما سوالی که ذهن خریداران را به خود مشغول کرده است این می باشد که آیا قیمت ملک در سال 99 افزایشی می باشد یا کاهشی؟ بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در سال 99، قیمت ملک نسبت به سال های گذشته با کاهش رو به رو می باشد. سال 99 همراه با شیوع بیماری کرونا بوده است و این مسئله روی بازار مسکن نیز تأثیر خود را گذشته است. بسیاری از خانه داران با شیوع این بیماری، مایل به خروج از خانه و نشان دادن خانه برای فروش نمی باشند. همین امر سبب شده تا تعداد متقاضیان ملک کاهش یابد و بدین منظور، قیمت ملک نیز کاهش یابد. از طرفی دیگر بسیاری از مالکان با در نظر گرفتن این موضوع که در سال آینده قیمت مسکن یا ملک بیشتر از حال می شود، مایل به فروش ملک خود نمی باشند. در ادامه وضعیت قیمت ملک در سال 99 را بررسی می نماییم تا بدانیم که در این سال، قیمت مسکن روند صعودی در پیش می گیرد یا روند نزولی؟

 

پیش بینی های انجام شده درباره ی قیمت ملک در سال 99

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره ی وضعیت قیمتی املاک در سال 99 گفت: به دلیل ثبات بودن و تعطیلی بازار، وضعیت ملک در فروردین این سال ثابت بوده و پیش بینی می شود از خرداد ماه به بعد، به روند قبلی خود بازگردد. همچنین وی اشاره کرد که به دلیل تکمیل ظرفیت قیمتی بازار مسکن، شاهد افزایش یا جهش قیمتی در این بازار را نخواهیم بود. همچنین اقتصاددان های دیگری نیز در این باره اعلام کرده اند که در سال 99، قیمت املاک به طور چشمگیری، کاهش پیدا کند. البته برخی از اقتصاددان ها و کارشناسان نیز بر این باورند که بسیاری از مردم برای سرمایه گذاری، بازار مسکن را انتخاب می کنند و به همین سبب، شاهد افزایش قیمت باشیم؛ به عبارت دیگر، این دسته از سرمایه گذاران بر این باورند که با پول می شود، پول بیشتری کسب کرد.

وضعیت قیمت ملک، به عوامل متعددی بستگی داردوضعیت قیمت ملک، به عوامل متعددی بستگی دارد

 

وضعیت قیمت ملک در سال 99

وضعیت قیمت ملک در مناطق مختلف و مناسب با عوامل زیادی، متفاوت می باشد. طبق اطلاعات و آماری که از مناطق پر معامله بدست آمده است، مناطقی همچون منطقه 2 تهران، با افزایش قیمت مواجه شده اند. قیمت هر متر مربع خانه در این منطقه در بهمن ماه سال 98، 21 میلیون 500 هزارتومان بوده است؛ در حالی که امسال دچار رشد 6% شده است.

 

 


خرید ویلا در شمال


 

چه عواملی روی قیمت ملک در سال 99 تأثیر می گذارد؟

  • مصالح ساختمانی

افزایش قیمت مصالح ساختمانی لازم برای تکمیل ملک، از جمله عواملی می باشد که تأثیر مستقیم روی قیمت ملک می گذارد. با افزایش قیمت این مصالح، توان مردم برای خرید مسکن پایین می آید و این دسته از افراد به جای خرید خانه، به فکر کسب درآمد برای حل کردن مخارج خود می باشند.

  • دلار

افزایش نرخ دلار نیز به طور غیر مستقیم روی قیمت مسکن تأثیر می گذارد. افزایش قیمت دلار باعث افزایش هزینه ی آهن آلاتی مانند میلگرد نیز می شود. میلگرد که از اجزای اصلی خانه سازی می باشد، می تواند تأثیر مستقیمی روی قیمت ملک داشته باشد.

  • تحریم، تورم و گرانی

در کشور ما به دلیل عواملی اقتصادی مانند تحریم، تورم و گرانی، قیمت ملک با افزایش رو به رو می باشد. به دلیل کمبود مواد و مصالح ساختمانی، کاهش روند ساخت مسکن و اوضاع بد اقتصادی، باعث شده است قیمت ملک با روند افزایشی رو به رو باشد.

  • کاهش ساخت و ساز در چند مدت اخیر

به دلیل کاهش ساخت و ساز ها، قیمت املاک با افزایش رو به رو می شود. همچنین بسیاری از مردم معتقدند که ساختن همین خانه ای که درون آن سکونت دارند، تا 4 برابر بیشتر از قیمت فعلی می باشد و هزینه ی مصالح در برهه زمانی کنونی، بسیار بیشتر از زمان های قبل شده است.

 

راهکار دولت برای کاهش قیمت ملک در سال 99

دولت با تصویب مالیات بر خانه های خالی، باعث شده است تا بسیاری از افرادی که برای سرمایه گذاری، اقدام به خریدن آپارتمان می نمایند، اقدام به اجاره ی مسکن یا فروش ملک خود نمایند. همچنین حمایت از بخش خصوصی و کاهش نرخ تورم در کشور، از دیگر راهکار های دولت برای کنترل و کاهش قیمت مسکن در سال 99 می باشد. همچنین دولت با حمایت از اقشار ضعیف به وسیله ی طرح مسکن مهر، باعث کنترل و کاهش قیمت ملک و مسکن شده است.

دولت با اعمال راهکار های مختلف، قصد کنترل و کاهش قیمت مسکن را دارد

دولت با اعمال راهکار های مختلف، قصد کنترل و کاهش قیمت مسکن را دارد

 

سخن پایانی

اگر در حال حاضر قصد خرید خانه برای سکونت را دارید، پیشنهاد می کنیم وقت را از دست ندهید و به سرعت خانه ی مناسب خود را پیدا کرده و آن را خریداری نمایید اما اگر قصد خرید خانه به منظور سرمایه گذاری را دارید، پیشنهاد می کنیم قدری دست نگه دارید؛ زیرا این بازار انتظار رشد بیشتر از این مقدار را در حال حاضر ندارد.